Blog utworzyłam z myślą o nauczycielach realizujących awans zawodowy.Zawiera przykładowe dokumenty, takie jak plan rozwoju zawodowego, sprawozdania, konspekty zajęć,kartę hospitacji, obserwacji, arkusz samooceny, itp. Sama jestem nauczycielką języka angielskiego ubiegającą się o stopień nauczyciela mianowanego.Mam nadzieję,że mój blog okaże się pomocny dla innych nauczycieli.Owocnej lektury!

sobota, 6 września 2008

Plan rozwoju zawodowego- awans na stopień nauczyciela mianowanego

Plan rozwoju zawodowego

Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego

Nauczyciel: ..........................

Nauczany przedmiot: Język angielski

Czas trwania stażu: 01. 09. 2005 – 31. 05. 2008

Miejsce odbywania stażu: ................................

§

Niezbędne

wymagania

kwalifika- cyjne

Zadania i działania podjęte na rzecz realizacji wymagań

Termin

Dowody realizacji

Zadania

Formy realizacji

§

7.2.1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach

1. Dalsze poznawanie procedury awansu zawodowego nauczycieli

  1. Analiza przepisów prawa oświatowego, związanych z awansem zawodowym nauczycieli ( Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu- szczególnie na stopień nauczyciela mianowanego, adekwatne fragmenty Karty Nauczyciela i Kodeksu Administracyjnego)
  2. Tworzenie na użytek własny biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu
  3. Korzystanie ze wskazówek autorów poradników i stron internetowych, poświęconych awansowi, przy tworzeniu planu rozwoju zawodowego, sprawozdania i przygotowania prezentacji dorobku i układu teczki
  4. Udział w szkoleniach dla nauczycieli stażystów, przeprowadzanych przez nauczycieli dyplomowanych w ramach WDN
  5. Udział w Radach Pedagogicznych, poruszających kwestie dotyczące awansu zawodowego i aktualizacji przepisów z nim związanych
  6. Korzystanie z konsultacji indywidualnych z nauczycielami mianowanymi i dyplomowanymi

Cały staż

Oświadcze-nie

Lista

Spis stron www

Zaświadcze-

nie

2. Współpraca z opiekunem stażu

  1. Ustalenie zasad współpracy w formie ustnej i pisemnej.
  1. Korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku, opracowaniem planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z odbytego stażu
  2. Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna
  3. Przeprowadzanie lekcji w obecności opiekuna
  4. Omawianie hospitowanych i prowadzonych lekcji w celu rozwijania umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych zajęć, a także doskonalenia warsztatu pracy
  5. Współpraca w ramach zespołu językowego (wspólne opracowanie planu pracy zespołu, jego realizacja, napisanie sprawozdania)

Wrzesień 2005

Cały staż

Kontrakt

Wniosek, plan rozwoju, sprawozdanie

Karty obserwacji

Konspekty,

Karty hospitacyjne

Plan pracy, sprawozdanie

3. Dalsze doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań szkoły; wzbogacanie warsztatu pracy

  1. Realizacja, monitoring i ewaluacja rozkładów materiału do nauki języka angielskiego
  2. Doskonalenie umiejętności planowania lekcji poprzez tworzenie konspektów, stosowanie się do rad i uwag opiekuna stażu, szukanie nowych rozwiązań
  3. Pogłębione studiowanie i wdrażanie różnorodnych metod nauczania oraewaluacja ich skuteczności (np. metody aktywizujące: m. in. formy teatralne, praca w grupach, przygotowanie uczniów do pracy Europejskim Portfolio Językowym; praca z piosenką, video, CD-Romem)
  1. Prowadzenie lekcji otwartych
  2. Wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania; wypełnianie zadań i postanowień określonych w Statucie Szkoły

Cały staż, koniec każdego roku

Cały staż

Opis, wnioski, ewaluacja

Konspekty

Opis, pisemna ewaluacja

Konspekty, karty hospitacyjne

Spis zasad oceniania na j. angielskim

4. Samodzielne lub przez udział różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych

  1. Udział w wewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego (szkoleniowe Rady Pedagogiczne, spotkania w ramach Zespołu Językowego)
  2. Udział w zewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego (różnego rodzaju kursy organizowane przez DODN, Wrocławskie Pracownie Edukacji Kulturalnej; szkolenia, warsztaty, konferencje metodyczne)
  3. Udział w indywidualnych konsultacjach metodycznych dla nauczycieli języka angielskiego
  4. Studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej; wzbogacanie własnej biblioteczki; korzystanie z wrocławskiej Biblioteki Pedagogicznej i Wypożyczalni Obcojęzycznej
  5. Korzystanie z internetowych materiałów i serwisów przeznaczonych dla nauczycieli języka angielskiego
  6. Doskonalenie własnej znajomości języka angielskiego oraz pogłębianie wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych poprzez: lekturę książek i czasopism w języku angielskim, wyszukiwanie informacji poprzez Internet, wyjazdy zagraniczne, udział w imprezach promujących kulturę krajów anglojęzycznych
  7. Rozwijanie innych umiejętności związanych z wykorzystaniem języka angielskiego- wykonywanie tłumaczeń różnorodnych tekstów, tłumaczenia symultaniczne
  8. Podsumowanie własnej działalności, określenie jej mocnych i słabych stron
  9. Publikacja własnych prac w Internecie (plan rozwoju zawodowego, scenariusze lekcji, sprawozdanie z odbytego stażu, itp.)

cały staż

Zaświadcze-nie

Zaświadcze-nia, certyfikaty

Zaświadcze- nie

Lista przeczyta-nych książek

Adresy stron interneto-wych, notatki

Spis lektur, notatki, sprawozdania

Pisemne podsumowa-nie, przykładowe teksty

Sprawozda-nie, autorefleksja

Adres strony www, opis

5. Podejmowanie dodatkowych wewnątrzszkolnych działań, także przy współpracy z innymi nauczycielami

5. Modyfikowanie warsztatu pracy (metod, zakresu materiału, rodzaju zadań, sposobu oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia

  1. Udział w pracach komisji podczas egzaminów klas 6, gimnazjalnych, a także maturalnych z języka angielskiego
  2. Pełnienie funkcji protokolantki podczas Rady Klasyfikacyjnej
  3. Udział w pracach zespołu językowego
  4. Organizowanie konkursów, przedstawień i występów w języku angielskim
  5. Wspólne dbanie o zaopatrzenie biblioteki szkolnej poprzez zakup dodatkowych pomocy naukowych na rzecz szkoły (język angielski)
  6. Uczestniczenie w pracach zespołu nauczycieli, zajmującym się analizą Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania z uwzględnieniem:

- ewaluacji WSO

- wymagań edukacyjnych

- stosowania innowacyjnych rozwiązań w zakresie oceniania.

  1. Diagnoza potrzeb edukacyjnych konkretnego ucznia poprzez samodzielną obserwację i/lub zapoznanie się z opinią szkolnej Poradni Pedagogicznej
  2. Poszukiwanie i wdrażanie optymalnych rozwiązań; ewaluacja efektów

Cały staż

Styczeń

2005

Cały staż

Sprawozda-nia

Protokół

Sprawozda-nia

Oświadcze-nie

Srawozada-nie

Opis i analiza przypadku edukacyjnego

Pisemna ewaluacja

§

7.2.2

§

7.2.3

Umiejętność uwzględnia-nia w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczes- nych problemów społecznych i cywilizacyj-

nych

Umiejętność wykorzysty-wania w pracy technologii informacyj-nej i komunikacyj-nej

1. Zapoznanie się z potrzebami, zainteresowaniami, problemami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów

2. Poznawanie sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów w celu udzielenia pomocy uczniom jej potrzebującym

3. Podejmowanie konkretnych działań, mających na celu pomoc uczniom w ich rozwoju psychicznym, emocjonalnym i społecznym

1. Poszerzanie wiedzy na temat możliwości wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

2. Doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem w pracy nauczyciela

3. Wykorzystywanie komputera w pracy nauczyciela

  1. Obserwacja własna; wnioski wyciągane z rozmów z uczniami, rodzicami, nauczycielami, pedagogiem szkolnym; lektura literatury o tematyce psychologiczno-pedagogicznej; stosowanie ankiet, mających na celu zbadanie konkretnych potrzeb uczniów; udział w szkoleniach i szkoleniowych radach pedagogicznych poświęconych aktualnym problemom dzieci i młodzieży

  1. Obserwacja, rozmowy z uczniami, rodzicami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym
  2. Bieżące informowanie rodziców o możliwościach uzyskania stypendium socjalnego

  1. Pełnienie roli wychowawczyni powierzonej w opiekę klasy

- przygotowanie i realizacja planu pracy wychowawczej

- prowadzenie lekcji wychowawczych o tematyce odpowiadającej potrzebom uczniów na danym etapie rozwoju psycho-fizycznego; prowadzenie z nimi dialogu, stwarzanie możliwości wypowiedzenia się, pomoc w szukaniu rozwiązań

- towarzyszenie i pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów klasowych

- uczestniczenie w życiu uczniów poza lekcjami – podczas przerw, wyjść do kina, teatru, dyskotek, wycieczek, i in. imprez

  1. Przygotowywanie i prowadzenie lekcji języka angielskiego, związanych z życiem i zainteresowaniami uczniów oraz poruszających istotne problemy społeczne i cywilizacyjne

  1. Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów uczniów (spotkania z rodzicami podczas zebrań i konsultacji, spotkania i rozmowy indywidualne)

Odpowiednia lektura, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami

  1. Ukończenie kursu komputerowego lub wzięcie udziału w szkoleniu, związanym z posługiwaniem się komputerem
  2. Współpraca i korzystanie z pomocy nauczycieli- informatyków

  1. Tworzenie sprawdzianów, testów, oraz materiałów dodatkowych wykorzystywanych na lekcjach języka angielskiego
  2. Pisanie sprawozdań, podań, wniosków przy użyciu edytora tekstów
  3. Korzystanie z serwisów stron internetowych zawierających materiały dla nauczycieli języka angielskiego
  4. Wybór i praca z nowoczesnymi podręcznikami do nauki języka angielskiego, oferującymi uczniom dodatkowe zadania i edukacyjne gry językowe na CD-romach; wyznaczanie projektów i zadań wymagających posłużenia się Internetem i komputerem
  5. Propagowanie wśród uczniów portali poświęconych nauce języka angielskiego, zachęcanie do pogłębiania swojej wiedzy i powtarzania materiału z ich pomocą
  6. Zachęcanie uczniów do korzystania ze szkolnej i z miejskich bezpłatnych czytelni, w których istnieje możliwość dostępu do internetu do celów edukacyjnych
  7. Zobowiązanie się do systematycznego sprawowania opieki nad uczniami i udzielania im pomocy w korzystaniu z internetu w szkolnej czytelni (wyznaczenie konkretnego dnia i godzin dyżuru)

Cały staż

Cały staż

W trakcie stażu,

cały staż

cały staż

Pisemne wnioski, list lektur, przykładowe ankiety

Oświadcze-nie

Plan pracy wychowa-wczej

Konspekty

Pisemne podsumowanie pracy wychowa-wczej

Przykładowekonspekty

Oświadcze-nie

Spis lektur, wnioski

Zaświadcze-

nie

Oświadcze-nie

Przykładowe testy, materiały

Teczka

Adresy stron

www

Lista podręczni-ków, ewaluacja

Przykładowe prace, opisy

Adresy stron

www, spostrzeżeni

Zaświadcze-nie, wnioski

4. Wykorzystywanie internetu i komputera do czynności

związanych

z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego

  1. Zdobywanie wiedzy na temat awansu m. in. poprzez Internet (portale poświęcone awansowi)
  2. Poznawanie aktualnych przepisów i aktów prawa oświatowego m. in. przez Internet
  1. Korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż (ich plany rozwoju, sprawozdania, wskazówki)

cały staż

Adresy stron www

Wnioski

5. Publikowanie swoich prac w Internecie

  1. Publikacja planu rozwoju, sprawozdania, opisu analizy przypadku, itp.
  1. Dzielenie się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami, związanymi ze stosowaniem różnorodnych metod nauczania; przedstawienie wyjątkowo udanych pomysłów na przeprowadzenie zajęć z języka angielskiego; publikacja wybranych konspektów lekcji

Maj/

czerwiec 2008

Cały staż

Adres strony www

Podsumowa-nie

§

7.2.4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowa-nych przez nauczyciela zadań

1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z tych dziedzin

  1. Zapoznanie się ze Szkolnym Programem Wychowawczym
  2. Zapoznanie się z programami wychowawczymi realizowanymi przez innych wychowawców nauczanych klas w celu lepszego poznania potrzeb i problemów uczniów oraz stworzenia własnego programu wychowawczego
  3. Poznawanie środowiska, potrzeb i problemów konkretnych uczniów poprzez rozmowy z rodzicami(spotkania indywidualne, zebrania z rodzicami, konsultacje) i pedagogiem szkolnym
  4. Uczestniczenie w konferencjach, kursach, spotkaniach, lektura książek, czasopism o tematyce psychologiczno-pedagogicznej

Wrzesień 2005

Cały staż

Oświadcze-nie

Plan pracy wychowa-wczej

Oświadcze-nie

Zaświadcze-nia, wnioski

2. Zastosowanie zdobytej wiedzy z tych dziedzin w doskonaleniu warsztatu pracy oraz rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów

  1. Rozwiązywanie problemów edukacyjnych

- Opracowanie planu pracy z uczniem zdolnym, realizacja planu

- Opracowanie planu pracy z uczniem mającym trudności w nauce, realizacja planu

- Wypracowanie form pracy z uczniem dyslektycznym

- Wdrażanie uczniów do samooceny i podejmowania odpowiedzialności za swój rozwój intelektualny

- Przeprowadzenie lekcji wychowawczych, mających na celu zmotywowanie uczniów do nauki różnych przedmiotów oraz ukazanie zasad racjonalnego uczenia się

- Udzielanie dodatkowej pomocy uczniom w ramach dyżurów dydaktycznych (ustalenie stałej godziny konsultacyjnej dla uczniów mających zaległości, bądź inne problemy w nauce języka angielskiego)

- Modyfikowanie warsztatu pracy (metod, zakresu materiału, rodzaju zadań, sposobu oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualne-go ucznia

  1. Zapobieganie i rozwiązywanie problemów wychowawczych

- Stworzenie programu wychowawczego dla wyznaczonej klasy oraz jego realizacja

- Bieżące rozwiązywani zaistniałych problemów wychowawczych (rozmowy z uczniami, rodzicami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym)

- Uczestniczenie w spotkaniach wychowawców oraz w indywidualnych rozmowach z wychowawcami, omawianie aktualnych problemów, dzielenie się doświadczeniem w pracy wychowawczej, proponowanie środków naprawczych zaistniałych problemów, wspólne szukanie rozwiązań

- Zgłaszanie zaobserwowanego negatywnego zjawiska wychowawcy klasy i/ lub pedagogowi szkolnemu

Wrze-sień 2005

Cały staż

Sierpień/wrzesień

każdego roku

Cały staż

Plany pracy

Przykładowe karty samooceny, wnioski

Konspekty

Oświadcze-nie, sprawozdanie

Sprawozda-nie, wnioski

Plan pracy wychowa-wczej

Podsumowa-nie

Zaświadcze-nie, wnioski

§

7.2.5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania

w sprawach

nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych,

wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego

1. Pogłębianie wiedzy na temat przepisów dotyczących systemu oświaty poprzez dalsze poznawanie zasad organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły

Uwzględnienie specyfiki typu i rodzaju szkoły w pracy dydaktycznej:

a. Uczestniczenie w warsztatach/szkoleniach, promujących naukę języka angielskiego z wykorzystaniem elementów muzyki

b. Wybór podręczników, zawierających dużą
ilość ćwiczeń w słuchaniu i komunikacji językowej, a także ćwiczeń fonetycznych, związanych z wymową – wykorzystujących i rozwijających wyjątkowe zdolności uczniów szkoły

  1. Przygotowanie i prowadzenie dodatkowych lekcji, związanych z muzyką (zapoznanie uczniów z podstawowym i najbardziej przydatnym słownictwem z tej dziedziny, wykorzystywanie ich wiedzy)
  2. Przygotowanie i prowadzenie lekcji z zakresu fonetyki języka angielskiego- zapoznanie uczniów ze znakami fonetycznymi i odpowiadającymi im dźwiękami; systematyczne uwrażliwianie uczniów na różnorodność dźwięków angielskich, akcentowanie poprawnej wymowy i dykcji – wykorzystywanie zdolności słuchowych uczniów.
  3. Wykorzystywanie piosenki jako metody nauczania pomagającej w przyswojeniu słownictwa, gramatyki, wymowy, jak również kultury krajów anglojęzycznych
  4. Zachęcanie i pomoc w przygotowaniu uczniów do udziału w Festiwalu Piosenki Obcojęzycznej
  5. Przygotowanie uczniów do występów wykorzystujących i rozwijających ich umiejętności językowe i muzyczne (śpiewanie kolęd podczas spotkania opłatkowego dla nauczycieli, występy dla rodziców)
  6. Zapoznanie się z kalendarzem imprez i ważnych wydarzeń , dotyczących życia szkoły oraz uczestniczenie w nich
  7. Pomoc w przygotowaniu uczniów do szkolnego konkursu piosenki

  1. Analiza przepisów i dokumentacji związanej z funkcjonowaniem szkoły (Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program Wychowawczy, Regulaminy)
  2. Udział w Radach Pedagogicznych, wspólna analiza i dokonywanie zmian w Statucie, WSO, i in.; indywidualne zapoznawanie się z tymi zmianami
  3. Bieżące informowanie uczniów i ich rodziców o najistotniejszych zmianach w Statucie Szkoły i WSO

Listopad 2005

Czerwiecwrzesień

każdego roku

Okazjo-nalnie,

w trakcie trwania roku szkolne-go

Listopad-styczeń każdego roku

Grudzień

każdego roku

Wrzesień Cały staż

Zaświadcze-nie

Pisemne wnioski

Konspekty

Sprawozda-nia

Oświadcze-nie

Zaświadcze-nie

Podsumowa-nie

2. Poznawanie przepisów prawa oświatowego, w tym aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego; nieustanna aktualizacja wiedzy na ten temat

  1. Udział w Radach Pedagogicznych poświęconych prawu oświatowemu i zmianom w nim zachodzącym , w tym systemowi awansu
  2. Analiza głównych dokumentów związanych z prawem oświatowym (Karta Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli i in.)
  3. Korzystanie z indywidualnych konsultacji z nauczycielami, zajmującymi się prawem oświatowym

Cały staż

Zaświadcze-nie

Oświadcze-nie

3. Uwzględnianie i posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego

  1. Służenie pomocą, wskazówkami, własna biblioteczką aktów prawa oświatowego i różnymi materiałami innym nauczycielom odbywającym staż
  2. Posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: pisanie planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowania prezentacji dorobku i przygotowania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin
  3. Prowadzenie dokumentacji szkolnej(wypełnianie dzienników szkolnych, szczególna opieka nad dziennikiem klasy wychowawczej; wypełnianie arkuszy ocen; wypisywanie końcoworocznych świadectw uczniów; pisanie protokołów z rad pedagogicznych)
  4. Udział w pracach komisji podczas egzaminów klas 6 oraz egzaminów gimnazjalnych i maturalnych
  5. Udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej
  6. Udział w pracach rad plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzających

Wrzesień 2005,

maj/ czerwiec 2008

Cały staż

Podsumowa-nie

Plan rozwoju, sprawozdanie

Dokumenty do wglądu

Sprawozda-

nia

Zaświadcze-nie

O mnie

Jestem nauczycielką języka angielskiego ubiegającą sie o awans na stopień nauczyciela mianowanego.