K o n s p e k t l e k c j i
Nauczyciel prowadzący lekcję: ..............................................................
Przedmiot: Język angielski Data: 01.12. 2005. Klasa: IVa (I kl. LO)
Temat lekcji: ”Communication workshop: a class health survey”- przeprowadzenie ankiety klasowej na temat zdrowego stylu życia.
Cele główne lekcji: Uczniowie potrafią przeprowadzić ankietę klasową używając czasu Present Simple i przysłówków częstotliwości; zostają przygotowani do napisania sprawozdania.
Cele operacyjne: Uczniowie rozumieją dialog ze słuchu, potrafią ułożyć pytania do ankiety klasowej za pomocą czasu Present Simple, umieją przeprowadzić mini-ankietę (zadawać pytania i udzielać odpowiedzi), przedstawić jej wyniki, potrafią zastosować w zdaniu spójniki ‘but’ i ‘however’
Metody pracy: dominacja metody poszukującej i komunikacyjnej, elementy metody treningowej (zadawanie pytań podczas ankiety), ‘burza mózgów’
Formy organizowania pracy: interakcja nauczyciel-uczeń, praca w grupach, indywidualna, praca w parach
Pomoce dydaktyczne: podręczniki Opportunities Elementary, kaseta audio , magnetofon, zeszyty, tablica, kreda
Przebieg lekcji:
Faza organizacyjna
- Przywitanie się, sprawdzenie obecności, czynności organizacyjne.
- Sprawdzenie pracy z poprzedniej lekcji.
Faza wprowadzająca
- Uczniowie wykonują ćwiczenie słuchowe: słuchają krótkiej rozmowy z dwiema osobami, z których jedna przeprowadza ankietę na temat zdrowego stylu życia (podręcznik, str. 58).
- Praca indywidualna: w trakcie słuchania uczniowie zaznaczają właściwe odpowiedzi (zadanie typu ‘multiple choice’ - abc),
- Uczniowie podają swoje odpowiedzi, nauczyciel ocenia ich poprawność..
Faza główna
- Nauczyciel przygotowuje uczniów do przeprowadzenia ankiety klasowej. Burza mózgów: Uczniowie, z pomocą nauczyciela, układają pytania. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy (np. Do you eat any cereal for breakfas? Do you do any regular exercise? Odpowiedzi do wyboru: a. always, b. sometimes, c. neper).
- Każdy uczeń otrzymuje 1 pytanie i przeprowadza mini-ankietę poprzez zadawanie go każdej osobie z klasy. Zapisuje odpowiedzi w zeszycie
- Uczniowie przekazują ustnie nauczycielowi wszystkie wyniki mini-ankiet, są one zapisywane na tablicy i w zeszytach.
- Nauczyciel przygotowuje uczniów do napisania sprawozdania z przeprowadzonej ankiety klasowej:
- uczniowie odkrywają zasadę użycia spójników ‘but’ i ‘however’ na podstawie przykładowych zdań (ćw. 1, str.58)
- uczniowie czytają przykładowe sprawozdanie, uzupełniając je tymi spójnikami
- przyglądają się organizacji modelowego sprawozdania
Faza podsumowująca
- Nauczyciel wyznacza zadanie domowe: Napisz sprawozdanie z przeprowadzenia ankiety klasowej na temat zdrowego stylu życia.
- Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
- Pożegnanie się.
K a r t a h o s p i t a c j i
prowadzona przez opiekuna stażu
Nauczyciel prowadzący lekcję: Nauczyciel hospitujący: .................................................... ............................
Przedmiot: Język angielski Data: 01.12. 2005. Klasa: IVa (I kl. LO)
Temat lekcji: ”Communication workshop: a class health survey”- przeprowadzenie ankiety klasowej na temat zdrowego stylu życia.
Cele główne lekcji: Uczniowie potrafią przeprowadzić ankietę klasową używając czasu Present Simple i przysłówków częstotliwości, zostają przygotowani do napisania sprawozdania.
Cele operacyjne: Uczniowie rozumieją dialog ze słuchu, potrafią ułożyć pytania do ankiety klasowej za pomocą czasu Present Simple, umieją przeprowadzić mini-ankietę (zadawać pytania i udzielać odpowiedzi), przedstawić jej wyniki, potrafią zastosować w zdaniu spójniki ‘but i ‘however”’.
Ocena stopnia realizacji założonych celów (z uwzględnieniem wiedzy, umiejętności, postaw uczniów):
Uczniowie chętnie, z zainteresowaniem, uczestniczyli w lekcji, bez problemu zrozumieli dialog ze słuchu; sprawnie i w miarę poprawnie formułowali pytania do ankiety klasowej. Wystąpiły jednak problemy z dyscypliną w czasie przeprowadzania ankiety w klasie. Uczniowie dość często używali j. polskiego. Mimo pewnych trudności, uczniowie poradzili sobie z przeprowadzeniem ankiety klasowej. Zostali dobrze przygotowani do napisania sprawozdania.
Wnioski, spostrzeżenia, uwagi, które warto wykorzystać w pracy dydaktycznej:
Należy zastanowić się nad sensem przeprowadzania takich zadań, jak klasowa ankieta ze względu na trudności w utrzymaniu dyscypliny w tym czasie, jak i z powodu częstego używania j. polskiego przez uczniów. Część lekcji poświęcona przekazywaniu wyników trwała zbyt długo.
Podpis opiekuna stażu: Podpis nauczyciela stażysty:
A r k u s z s a m o o c e n y l e k c j i
przeprowadzonej przez nauczyciela kontraktowego
........................................................
Lekcja języka angielskiego została przeprowadzona w klasie III b gimnazjum w ..................................................................................we Wrocławiu dnia 1 grudnia 2005 roku i hospitowana przez moją opiekunkę stażu,........................................................................
Przedmiot: Język angielski Data: 01.12. 2005. Klasa: IVa (I kl. LO)
Temat lekcji: ”Communication workshop: a class health survey”- przeprowadzenie ankiety klasowej na temat zdrowego stylu życia.
Cele główne lekcji: Uczniowie potrafią przeprowadzić ankietę klasową używając czasu Present Simple i przysłówków częstotliwości; zostają przygotowani do napisania sprawozdania.
Cele operacyjne: Uczniowie rozumieją dialog ze słuchu, potrafią ułożyć pytania do ankiety klasowej za pomocą czasu Present Simple, umieją przeprowadzić mini-ankietę (zadawać pytania i udzielać odpowiedzi), przedstawić jej wyniki, potrafią zastosować w zdaniu spójniki ‘but’ i ‘however’
Metody pracy: dominacja metody poszukującej i komunikacyjnej, elementy metody treningowej (zadawanie pytań podczas ankiety), ‘burza mózgów’
Formy organizowania pracy: interakcja nauczyciel-uczeń, praca w grupach, indywidualna, praca w parach
Pomoce dydaktyczne: podręczniki Opportunities Elementary, kaseta audio , magnetofon, zeszyty, tablica, kreda,
Analiza przebiegu lekcji:
Faza wprowadzająca: Uczniowie słuchali nagrania w skupieniu i chętnie udzielali odpowiedzi. Wszystkie były poprawne.
Faza główna: Uczniowie chętnie zgłaszali swoje pomysły pytań do ankiety. Część z nich radziła sobie bardzo dobrze, poprawnie stosując czas Present Simple i dobierając właściwe słowa, część uczniów miała trudności z doborem słownictwa. Większość uczniów formułowała proste, poprawne gramatycznie pytania. Niektóre pytania były nawet zabawne.
Po poleceniu nauczyciela, by każdy zadał swoje pytanie klasie i poruszał się swobodnie po klasie, część uczniów odważnie zaczęła wykonywać zadanie, inni musieli być mobilizowani przez nauczyciela. W klasie zrobiło się głośno od rozmów – uczniowie łączyli pytania z ankiety po angielsku z polskimi komentarzami, niektórzy odpowiadali po polsku. W trakcie zadania starałam się zachęcać uczniów, by porozumiewali się po angielsku, ale nie zawsze odnosiło to pożądany skutek. Na pewno jednak uczniowie zaangażowali się bardzo w to zadanie, a w klasie panowała miła, wesoła atmosfera.
Wydaje mi się, że samo przekazywanie wyników ankiety szło dość sprawnie. Uczniowie bez problemu uzupełniali zdania podanymi spójnikami.
Faza podsumowująca: Większość uczniów otrzymała plusy z aktywności za bardzo dobrą pracę podczas lekcji.
Ocena stopnia realizacji celów: Myślę, ze wszystkie cele lekcji zostały zrealizowane w stopniu zadawalającym, uczniowie powinni jednak nadal ćwiczyć zadawanie pytań, by w swobodnej mowie nie musieć używać języka polskiego.
Wnioski i spostrzeżenia przydatne w dalszej pracy dydaktycznej: Wybór metod aktywizujących uczniów, jakim było przeprowadzenie ankiety klasowej, wiąże się z zaakceptowaniem pewnego stopnia hałasu, towarzyszącego komunikacji, gdy grupa osób mówi jednocześnie na głos. Uważam jednak, że nie należy się tym zniechęcać, lecz przeciwnie- stwarzać uczniom jak najwięcej okazji do swobodnej komunikacji w obcym języku. Na przyszłość jednakże przed przystąpieniem do podobnych zadań, powinnam podkreślać zasady obowiązujące przy wykonywaniu takich zadań - porozumiewanie się tylko w języku angielskim.
.
Podpis osoby prowadzącej lekcję:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz